Przegląd alternatywnych szkół średnich

Tradycyjne szkoły oraz obowiązujący w nich system nauczania nie dla wszystkich uczniów jest satysfakcjonujący. W Polsce coraz częściej mówi się o placówkach alternatywnych, działających według innych zasad i skupiających się na różnych obszarach rozwoju dziecka. Chociaż jest ich na ten moment jeszcze niewiele, to część z nich stanowią również szkoły średnie. Które z nich warto poznać bliżej?

Szkoły kreatywne

Ich główną ideą jest nacisk na rozwój kreatywności. Uczniowie mają szansę uczyć się na różnych profilach, umożliwiających dostanie się na wymarzony kierunek studiów lub podjęcie pracy w określonym zawodzie. Wśród dostępnych kierunków wymienić można m.in. game design czy http://szkolykreatywne.pl/technikum/technik-informatyk/grafika-komputerowa-i-komunikacja-wizualna. Co więcej, nauka obejmuje również zdobywanie wiedzy w praktyce, co nie zawsze jest możliwe w tradycyjnych szkołach.

Szkoła Montessori

Tego rodzaju placówki stawiają na samodzielny rozwój dziecka – uczniowie dążą do samodoskonalenia, a nauczyciele jedynie udostępniają im niezbędne narzędzia oraz wspierają w określaniu indywidualnych potrzeb. Pedagog pozwala wybierać uczniom aktywności, nie ma tradycyjnych klas i szkolnych ławek. Dzieci nie mają przymusu nauki dla ocen, a ich rozwój zależy od osobistych predyspozycji.

Szkoła waldorfska

Pedagodzy waldorfscy uczą życia w zgodzie z naturą. Nie stawia się tutaj wyłącznie na rozwój intelektualny, ale też na doskonalenie się pod kątem artystycznym czy emocjonalnym. Nauka opiera się na praktycznych działaniach, takich jak szydełkowanie, praca z drewnem, zajmowanie się ogrodem itp. Nie ma ocen oraz książek, tak jak w tradycyjnych szkołach, a dużą wagę przywiązuje się do takich aktywności jak taniec czy gra na instrumentach.

Szkoła demokratyczna

Szkoły tego rodzaju to często placówki eksperymentalne – równe prawo głosu, co do procesu edukacji, mają tutaj zarówno uczniowie, jak i nauczyciele czy rodzice. Nie ma obowiązkowych zajęć, gdyż podopieczni sami decydują o tym, czego chcą się uczyć (na podstawie własnych zainteresowań). Dużo aktywności odbywa się poprzez doświadczenie i działanie.

Podsumowanie

Szkoły alternatywne różnią się od tradycyjnych placówek tym, że rozwój emocjonalny czy artystyczny jest tak samo ważny, co intelektualny. Nie ma sztywnych zasad, szkolnych klas i ławek oraz przymusu uczenia się dla ocen czy egzaminów. Na ten moment alternatywnych szkół średnich nie ma zbyt wiele w kraju nad Wisłą (głównie są to szkoły podstawowe i do niedawna jeszcze gimnazja), jednak im dłużej będą funkcjonować i zyskiwać na znaczeniu, tym więcej tego typu placówek będzie pojawiać się także w Polsce.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here