Opakowania

Gdy klient przemierza alejki, wzdłuż sklepowych regałów, zazwyczaj ma tylko krótką chwilę na podjęcie decyzji, który z podobnych produktów ustawionych obok siebie wrzuci do koszyka. W takich chwilach tylko niektórzy klienci dokładnie analizują składy. Jak pokazują regularnie przeprowadzane ankiety, wiele osób wybiera dany produkt na podstawie opakowania. Stanowi ono zatem ostatnią i najważniejszą powierzchnię reklamową, która naprawdę sprzedaje. Jakie powinny być zatem opakowania, aby przyciągały wzrok oraz przekonywały klientów do zakupu? Jeśli jesteście ciekawi, zapraszamy do lektury.

Opakowania – do czego są w ogóle potrzebne?

Niektóre typy produktów nie mogą się obyć bez opakowań. W przypadku innych są one wskazane, aby zachować jak najlepsze parametry danego przedmiotu. Szczególnego znaczenia opakowania nabierają w przypadku artykułów spożywczych, które wymagają dobrego zabezpieczenia ze względów sanitarnych.

Do czego opakowania są tak potrzebne? Przede wszystkim chronią przed przypadkowym zabrudzeniem w transporcie i magazynowaniu. Oprócz tego pełnią funkcję informacyjną. Na ich powierzchni umieszcza się wszystkie szczegóły dotyczące produktu, których wymagają przepisy prawa lokalnego lub unijnego. Opakowania sprawdzają się też, jak to już wcześniej zauważyliśmy, jako powierzchnia promocyjna, przyciągająca uwagę klientów. Z tego względu specjaliści dbają o to, żeby opakowania produktów były przyjazne dla konsumenta, estetyczne i modne.

Jakie zatem powinny być opakowania, żeby przekonać do siebie odbiorców? Najważniejsze cechy wszystkich opakowań produktowych prezentujemy poniżej.

Optymalna wielkość

Oczywiście, produkty bywają bardzo duże i bardzo małe. Podczas projektowania opakowań na nie trzeba to uwzględnić, żeby dobrać odpowiednią formę zabezpieczenia zawartości. Zbyt małe opakowanie łatwo bowiem pęka lub ulega przetarciu. Za duże z kolei sprawia, że zawartość przesuwa się w jego wnętrzu, co w wielu przypadkach prowadzi do uszkodzenia produktów.

Równocześnie warto pamiętać, że w dobie panującego obecnie minimalizmu stawia się na rozwiązania akuratne. Klienci niechętnym okiem patrzą na produkty zapakowane w zbyt wiele warstw papieru i tworzyw sztucznych, zwłaszcza gdy taka forma pakowania nie ma uzasadnienia funkcjonalnego.

Poręczność opakowania

Wielu konsumentów podczas podejmowania decyzji zakupowych przed sklepową półką zwraca uwagę na poręczność opakowania. Sprawdzają, czy można je łatwo podnieść i przenosić, czy ma odpowiedni uchwyt, dopasowany do rozmiarów i ciężaru zawartości.

Dbałość o odpowiednią ergonomię opakowań odgrywa zatem wielką rolę w kształtowaniu upodobań klienckich. Gdy do wyboru są dwa zbliżone produkty, kupujący chętniej sięgnie po ten, który będzie mógł bez przeszkód dotransportować do samochodu lub wnieść po schodach na trzecie piętro kamienicy.

Moda i styl – kolory i design pudełek produktowych

Jak twierdzą statystycy ponad połowa ludzi to wzrokowcy. Kupujemy oczami, z czego chętnie korzystają specjaliści od marketingu, którzy planują rozlokowanie towarów na sklepowych półkach. Zwracają na to również uwagę twórcy poszczególnych opakowań.

Kluczową rolę odgrywa odpowiednia oprawa graficzna oraz oczywiście kolory. Pierwszy z elementów podlega zmieniającym się trendom. Teraz szczególnie popularny jest choćby minimalizm wszechobecny we wszystkich przestrzeniach życia. Na opakowaniach najczęściej pojawiają się zatem proste formy graficzne oraz litery.

Równie ważna jest także barwa. Najczęściej paleta ogranicza się do bieli, czerni i szarości, przełamanych jednym, dominującym akcentem. Często ma on oddziaływać na emocje klientów. Przywykło się uważać, że kolor zielony odnosi się do świeżości i naturalności produktów spożywczych lub kosmetycznych, a odcienie czerwieni i pomarańczu przywodzą na myśl silne emocje. Oczywiście istnieje też szereg barw, które kojarzą się automatycznie z daną marką i stanowią jej element tożsamości wizualnej, jak choćby fiolet wykorzystywany przez pewnego producenta czekolady.

Eco-friendly – opakowania przyjazne środowisku

Nie można zapomnieć o dbaniu o środowisko naturalne. Coraz szersze grono producentów stawia na opakowania ekologiczne, starając się zmniejszyć ilość odpadów opakowaniowych składowanych każdego roku na wysypiskach śmieci. Wśród takich producentów znajdujemy E-hurtownia-opakowan.pl.

Powszechnie stawia się na opakowania nadające się do recyklingu (tworzywa sztuczne, szkło, metal), a nawet biodegradowalne i kompostowalne. Sporo mówi się o powrocie do opakowań zwrotnych, wykorzystywanych wielokrotnie.

Świadomi konsumenci chętniej wybierają tak zabezpieczone produkty, często nawet płacąc więcej, aby otrzymać przedmioty bardziej przyjazne naturze.

Opakowanie – tajna broń producentów

Opakowanie zabezpiecza i przyciąga uwagę. Stanowi klucz do bezproblemowego przechowywania towarów oraz sposób na ich wypromowanie. Wielu producentów dostrzega wielki potencjał, który tkwi w opakowaniach i coraz częściej wykorzystują go do promocji swoich marek. A to w wielu przypadkach przekłada się na większy komfort i zadowolenie klientów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here