Obecnie serwisy e-commerce udostępniają swoim klientom wiele nowoczesnych metod płatności elektronicznych. Jest to dla nich kwestia pozostania konkurencyjnym na rynku, gdyż badania pokazują, że niemal co czwarty internauta rezygnuje z zakupów, jeśli w danym e-sklepie nie może skorzystać z preferowanej przez siebie formy płatności!
Jakie rodzaje płatności online mają obecnie do wyboru konsumenci kupujący produkty i usługi za pośrednictwem Sieci? Przedstawiamy krótki przewodnik po najpopularniejszych z nich!
Szybkie płatności elektroniczne
Według raportu pt. „Jak kupujemy w internecie?”, przygotowanego przez firmę BlueMedia w maju tego roku, na tę formę płatności online zdecydowało się aż 48 procent badanych. Szybkie przelewy internetowe są możliwe dzięki współpracy sklepu i banku z operatorem systemu transakcyjnego. Płatność pay-by-link jest szybka i wygodna. Klient nie musi wpisywać ręcznie danych odbiorcy, co eliminuje możliwość ewentualnych błędów. Aby dokonać tego typu operacji wystarczy tylko zalogować się do swojego banku i dokonać jej potwierdzenia. Cały proces jest zautomatyzowany i nie zajmuje więcej niż kilkadziesiąt sekund.
Karty płatnicze
Według wspomnianego badania BlueMedia, kolejną popularną formą płatności online są karty płatnicze – do robienia zakupów w sieci używa ich 39 procent klientów. Po wybraniu w e-sklepie opcji „zapłać kartą” od sfinalizowania transakcji dzieli Cię już tylko kilka kroków:
- Wybór rodzaju karty (Visa czy Mastercard),
- Podanie danych karty: numeru, kodu zabezpieczającego oraz daty ważności,
- Zatwierdzenie płatności,
- W przypadku korzystania z zabezpieczenia 3D-Secure konieczna będzie jeszcze autoryzacja kodem z SMS-a.
Aby bezpiecznie płacić kartą, pamiętaj o tym, by nie udostępnić nikomu jej danych (kod CVC, CVV oraz data ważności) i podawać je tylko przy płatności na zaufanych witrynach, które mają ważny certyfikat SSL – świadczy o nim mały symbol kłódki po lewej stronie paska adresu.
BLIK
Niewiele mniej popularny od kart płatniczych jest wśród internautów BLIK – według danych BlueMedia wybiera go 33 procent dokonujących płatności online. Polski Standard Płatności, który jest operatorem systemu podaje z kolei, że tylko w pierwszym kwartale 2020 r. za pośrednictwem BLIK-a dokonano 77,9 milionów transakcji, z czego 74 procent stanowiły właśnie płatności w sieci. Do wykonania operacji potrzebny jest sześciocyfrowy kod, który generuje się w aplikacji bankowości mobilnej. Po jego podaniu na stronie e-sklepu, w aplikacji dokonuje się też potwierdzenia transakcji.
Nowoczesne płatności online są nie tylko szybkie i wygodne, lecz także, co chyba najważniejsze, bezpieczne. To korzystne rozwiązanie dla obu stron uczestniczących w transakcji.