Escape room na lekcji języka angielskiego

Pokoje zagadek (ang. escape rooms) od kilku lat cieszą się niesłabnącą popularnością wśród miłośników gier wirtualnych. Edukacyjne walory tej formy rozrywki zaczęli dostrzegać również pedagodzy i nauczyciele, włączając elementy grywalizacji do konspektów zajęć z uczniami. Zarówno gracze, jak i badacze zjawiska gamifikacji są zgodni co do tego, że zabawa w pokoju zagadek integruje zespół i angażuje grupę do osiągania wspólnego celu.

Czym są pokoje zagadek?

Ta niezwykle atrakcyjna forma rozrywki wywodzi się z wirtualnego świata. Pierwsza gra komputerowa powstała w 1988 roku. Polegała ona na rozwiązywaniu zagadek wyświetlanych na monitorze komputera. Poprawne rozwiązanie pozwalało na przejście do następnego pokoju z kolejnymi łamigłówkami. Idea ta znalazła wielu fanów, spośród których część zapragnęła przenieść tę formułę gry do rzeczywistego świata. Gracze godzą się na zamknięcie w specjalnie w tym celu zaaranżowanym pomieszczeniu i aktywnie uczestniczą w poszukiwaniu klucza do drzwi lub przycisku umożliwiającego wyjście z budynku. Każda prawidłowo rozwiązana zagadka zbliża uczestników zabawy do końca gry. Kluczem do sukcesu jest współpraca, dzielenie się wiedzą i umiejętnościami.

Jak wykorzystać formułę gry w celach edukacyjnych?

Chcąc zaaranżować salę lekcyjną na pokój zagadek warto wykorzystać w tym celu każdą możliwą przestrzeń, aby ukryć w niej zadania dla uczniów. Należy pamiętać, że odpowiedzi do łamigłówek powinny prowadzić do miejsca, w którym ukryty został klucz do drzwi. Nauczyciel może schować zadania przeznaczone dla graczy w szafkach, doniczkach, za tablicą, w koszu na śmieci, pod materiałami umieszczonymi na gazetce ściennej lub przykleić je pod krzesłami czy ławkami. Uczniowie powinni rozwiązać wszystkie łamigłówki w określonym czasie, dlatego na pobyt w pokoju zagadek należy przeznaczyć 45 minut lub godzinę lekcyjną, włącznie z przerwą.

Dlaczego warto przenieść pokoje zagadek do rzeczywistości szkolnej?

Wykorzystanie escape rooms na lekcjach angielskiego to doskonały pomysł na realizację podstawy programowej i organizację lekcji powtórzeniowej, dzięki której uczniowie dłużej zapamiętają omawiany materiał i przyswoją nowe słownictwo. Ta edukacyjna forma zabawy przynosi też wiele innych korzyści, niezwiązanych z aktywnościami szkolnymi. Gracze chcący wydostać się z zamkniętego pomieszczenia uruchamiają swoją kreatywność, angażują wszystkie zmysły, współpracują z zespołem i dzielą się wiedzą, którą następnie wykorzystują, by udzielić poprawnych odpowiedzi i wykonać zadania.

Dla nauczyciela i lektora języka angielskiego escape room to możliwość obserwacji podopiecznych oraz ich zaangażowania w pracę grupową, a także okazja do poznawania zespołu klasowego i jego zasobów – nie tylko edukacyjnych, ale również kompetencji miękkich poszczególnych członków grupy. Podpatrywanie uczestników gry pozwala ustalić, w jaki sposób uczniowie komunikują się ze sobą, jak dochodzą do porozumienia, w jaki sposób współpracują, kto ma zdolności przywódcze lub organizacyjne.

Artykuł powstał przy współpracy z redakcją czasopisma HoryzontyAnglistyki.pl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here